VolvoIconIcon

29. januar 2019 - 02:15

Svensk monstertruck, dansk kvalitet

Svensk monstertruck, dansk kvalitet

Fotos: Volvo

Svensk monstertruck, dansk kvalitet
Svensk monstertruck, dansk kvalitet
Svensk monstertruck, dansk kvalitet
Svensk monstertruck, dansk kvalitet
Svensk monstertruck, dansk kvalitet

Af Claus Warncke

-

claus@dtmedier.dk

29. januar 2019 - 02:15

Sekura Cabins leverer førerhuset til Volvo med 1065 hk og 95 tons på ladet.

Volvo FH16 i udgaven med 750 hestekræfter er Volvos mægtigste lastbil til offentlig gade og vej. 

Men en endnu større model topper Volvos program, når det handler om godskørsel på lukkede mineområder og en fart under 80 km/t, hvor der gælder andre krav til crash-tests. 

 

Med hele 1065 hestekræfter og en lastkapacitet på imponerende 95 tons, på det godt 60 kubikmeter store lad, er Volvos dumpermodel R100E svær at overse – selv i de store mineområder, hvor den er bygget til at flytte eksempelvis kul og jernmalm. 

 

Klar til installering

Danske Sekura Cabins, Randers, leverer førerhuset til fabrikken i Motherwell, Skotland. Her samles Volvos nye R100E, og de første eksemplarer blev leveret til mineselskaber i foråret 2018. 

 

Carsten Tønnes, adm. direktør hos Sekura Cabins, forklarer til Vognmandens Fagblad: 

- Vi har en industriel designer, der sidder i England og arbejder for os. Det handler om at finde gode kompromiser mellem Volvo og os. Vi skal ramme en salgspris, og her udgør førerkabinen en forholdsvis stor del af prisen. Vores strategi er at levere fuld monterede - ready-to-install - kabiner. 

 

Leveringstid og kvalitet

Sekura Cabins, grundlagt i 1957, producerede i de første år såkaldte sikkerhedsbøjler til montering på traktorer. Et resultat af datidens enkle indsats for at øge sikkerheden for traktorførerne. Siden udviklede virksomheden mere og mere avancerede førerhuse til traktorer og andre lignende landbrugs- og entreprenørmaskiner. 

 

- Cirka 60 procent af kabinens pris udgøres af materialer. Vi har høj fokus på leveringstid og kvalitet, at forsyningskæden hænger sammen, og at stumperne er i orden. Vi har haft robotter i produktionen siden 2007, og da vi fik nye ejere, investerede vi også i en ny avanceret robot, der svejser kabinen sammen. Total cost (of ownership) er det vigtigste parameter for os, fortsætter Sekura Cabins topchef. 

 

Årets Vækstvirksomhed

I 2008 skabte 340 ansatte en omsætning på 291 mio. kr. Siden røg virksomheden ind i finanskrisen, men nu er Sekura Cabins tilbage på sporet – med en omsætning på 282 mio. kr. sidste år – skabt af ’blot’ 160 ansatte. 

Udtryk for et fint comeback der også er honoreret med prisen Årets Vækstvirksomhed ved Randers Business Award 2018. 

 

- Produktionen bliver mere og mere individualiseret. Det bliver et stort parameter for konkurrencen i de kommende år, tilføjer adm. direktør Carsten Tønnes til Vognmandens Fagblad. 

 

Siden 2017 er Sekura Cabins ejet af to hollandske kapitalfonde. Målet er en fortsat stigende omsætning (500 mio. kr. i 2024-2025). Samtidigt planlægges flytning til ny fabrik i Sdr. Borup ved Randers i 2020. 

 

Om Volvo R100E  

Egenvægt 69,55 ton, lastkapacitet 95 ton, totalvægt 164,55 ton.

Cummins-motoren yder 1065 hk ved 2100 omdr./min. og 4631 Nm ved 1300 omdr./min.

Topfart 50 km/t.

Læst i alt:

371 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage