TrailereIconIcon

15. februar 2019 - 02:20

Nye trailere, opgraderede bremser

Nye trailere, opgraderede bremser
Nye trailere, opgraderede bremser
Nye trailere, opgraderede bremser

Af Redaktionen

15. februar 2019 - 02:20

Fynsk vognmand investererer i nye Pacton-trailere, opgraderet af fynsk bremsespecialist.

Vognmand Heine Pedersen, Stentransporten i Vissenbjerg på Fyn, råder over ni trækkende enheder og et tilsvarende antal sætte- og påhængsvogne.

Senest er vognparken suppleret med to nye Pacton-trailere, model TXD 454 med sider i aluminium, til transport af eksempelvis byggematerialer, fliser og sten.

 

- Jeg har et par ældre Pacton-trailere, som de seneste syv år har fungeret perfekt til vores behov. Derfor var det naturligt for mig at købe to mere hos Korsdal Trailer, der altid har givet mig en rigtig god service, siger Heine Pedersen.

 

Han tilføjer:

- Vores Pacton-trailere er både lette og stærke. Vi kører med medbringertruck på trailerne, så chaufførerne selv kan læsse og losse. Det kræver et stærkt og stabilt chassis at køre med den ekstra vægt ude bag den bageste, selvstyrende bagaksel, og samtidig skal vi kunne læsse op til maksimal totalvægt og spænde fra, uden at chassiset bøjer ned i forenden. Det klarer vores Pacton uden problemer.

Vigtig bremseevne

 Vognmand Heine Pedersen:

- Vi har tidligere haft udfordringer med et par andre trailere og påhængsvogne. En af vores trailere af andet fabrikat kunne ikke engang klare minimumskravene til bremseevne fra ny, og vi har også haft problemer med den justerbare trækstang på en påhængsvogn, fordi den ikke bremsede ordentligt i forhold til forvognen. Alle bøsninger i træktøj og træktriangel blev slidt op tre gange hurtigere end vores andre påhængsvogne, så vi vil ikke acceptere nyt materiel, der ikke kan bremse ordentligt.

 

Vognmanden har fået alle sine vogntog - trækkere med sættevogne og forvogne med påhængsvogne - bremsetilpasset. Denne service er udført af bremseeksperten René Lundgård, Lundgård Consult i Otterup, der har arbejdet med bremser på alt fra landbrugskøretøjer, busser, lastbiler, mobilkraner og blokvogne, i snart 30 år.

Bedre justerede bremser

Bremseekspert René Lundgård kørte med de to nye Pacton-trailere til deres første syn, og selv om de kunne godkendes, var han ikke imponeret. Efter at have regnet på tallene og gennemgået specifikationerne på bremseventiler og -membraner, ABS- og ESP-systemer med videre, foreslog han, at BPW-akslerne blandt andet fik justeret vinklen på bremsearmene, at bremsetrykket blev ændret med én bar, og at der blev udarbejdet en ny G-erklæring, så teori og praksis passede til hinanden.

 

- Jeg oplever tit, at vognmænd har problemer med bremserne på deres trailere og påhængsvogne. Det gælder både, når de er helt nye men især, når de har kørt en tid. Det er betryggende, at vognmænd som Heine Pedersen ikke går på kompromis med sikkerheden og lader sig nøje med halvdårlige bremser, som mange andre kører med, siger René Lundgaard.

Derfor

- Efter at René har været inde over alle vores vogntog, kører og ikke mindst bremser de meget bedre. Her er det vigtigt, at en leverandør som Henrik Korsdal påtager sig sit ansvar, og det har han gjort uden protester. Det er en af grundene til, at jeg gerne vil betale lidt mere for en Pacton end for en anden, tilsvarende trailer, fastslår vognmanden fra Vissenbjerg.

 

Om de nye Pacton TXD 454

Lasteflade: 13.600mm x 2.550mm, koblingshøjde 1.150 mm, ladhøjde ca. 1.330mm

Vægte: King-pin 18.000 kg, bogie 24.000 kg, totalvægt 42.000 kg

Støtteben: Jost heavy duty Modul

Affjedring: BPW luftaffjedring med hæve/sænkeventil.

 

Aksler: 4x9.000 kg BPW ECO med tromlebremser, 1. og 4. aksel hævbar over kontakt i bil, 4. aksel medstyrende

Bremser: 2-ledet trykluft med ALB-ventil, EBS type Wabco 2S/2M, fjederbremse på to aksler

Lys: 24-volt anlæg, 7-polet DIN og Nato standard lysstik, alle lygter af LED-type.

 

Vognbund: 28mm hårdtræsgulv med stål-omegaprofiler, 2x14 stk. 4-tons surring i kantprofil, 20 mm rundjern under ladkant og surrekroge for surring.

 

Opbygning: Åben trailer med alu-sider og Kinnegrip K5, 2.000 mm forsmæk med skrå hjørner, 1.000 mm 5-delte alu-sider, 1.000 mm bagsmæk, cyklistværn, 3-delt magasin under bund 1.200 x 2.300 mm samt tilpasning i bagende af trailer med beslag og gaffellommer til medbringertruck.

Læst i alt:

229 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage