TrailereIconIcon

26. marts 2019 - 02:55

Jens Eriks triumf

Jens Eriks triumf

Jens Erik Platz jubler over hæderen Årets Opbygning 2019 i Messecenter Herning.

Jens Eriks triumf

Den nye treakslede påhængsvogn, hvor de to bagerste aksler er styrbare, så chaufføren kan ’krabbe den på plads’. Påhængsvognen er ekstremt lav med en læssehøjde på blot 86 cm, lige som der er udtræk mellem 1. og 2. aksel samt i bagenden.

Af Claus Warncke

-

claus@dtmedier.dk

26. marts 2019 - 02:55

Årets Opbygning: Sønderjysk innovation kører med hæderen.

Haderslev-virksomheden BP Trailer A/S kører med hæderen Årets Opbygning, der blev uddelt i weekenden på Transport 2019 i Herning.

- Jeg ved ikke, om vi har opfundet den dybe tallerken, men det er i hvert fald den første påhængsvogn af sin art i Danmark.

 

Sådan lød det før messen til Vognmandens Fagblad fra BP Trailers salgsansvarlige Jens Erik Platz.

 

Han forklarer videre om baggrunden for Årets Opbygning:

- Store fireakslede kranbiler er et specielt dansk eller skandinavisk fænomen, der ikke ses ret mange andre steder. Her har det været normalt, at de eventuelt har haft en skammel til sættevogn, så chaufføren har kunnet tage en sættevogn med – eksempelvis med pavilloner til byggepladser. Disse 4-akslede kranbiler har en maksimal totalvægt på 32 tons, og i takt med at kranerne er blevet større og større og dermed tungere, er der ikke længere nyttelast til en sættevogn.

86 cm læssehøjde

BP Trailers nye bud på en løsning, der fortsat tillader kranchaufføren at have last med, er en nyudviklet og ekstremt manøvredygtig treakslet påhængsvogn.

 

- Ulemper ved en påhængsvogn har hidtil været udnyttelsen af højden op til fire meter. Det har været almindeligt med styrbare aksler til sættevogne, der måske også har kunnet trækkes ud. Derfor har vi udviklet en ny treakslet påhængsvogn, hvor de to bagerste aksler er styrbare, så chaufføren kan ’krabbe den på plads’. Påhængsvognen er ekstremt lav med en læssehøjde på blot 86 cm, lige som der er udtræk mellem 1. og 2. aksel samt i bagenden, lyder det videre fra Jens Erik Platz.

Otte tons akseltryk

Den nye påhængsvogn fås blandt andet med 17-tommer dæk i størrelsen 205/65 og et tilladt akseltryk på otte tons.

- Det giver blandt andet mulighed for at køre med en 40 fods container eller eksempelvis meget store pavilloner. Vi sigter på det danske og nordiske marked med denne nye påhængsvogn, tilføjer Jens Erik Platz til Vognmandens Fagblad.

Læst i alt:

468 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage