RenaultIconIcon

20. november 2018 - 02:10

Optifuel Lab 3 styrer efter lavere forbrug

Optifuel Lab 3 styrer efter lavere forbrug
Optifuel Lab 3 styrer efter lavere forbrug
Optifuel Lab 3 styrer efter lavere forbrug

Af Redaktionen

20. november 2018 - 02:10

Renaults testbil Optifuel Lab 3 kører efter 13 procent lavere forbrug.

Renault Trucks fortsætter forskningen i at forbedre diesellastbilers brændstofeffektivitet.

Med Optifuel Lab 3, laboratoriekøretøjet i Falcon-projektet, er målet at reducere en trækker og trailers brændstofforbrug med 13 procent - sammenlignet med en standard Renault T-serie trækker.

 

Optifuel Lab 3 kombinerer aerodynamik, rullemodstand, chaufførhjælp, energistyring og drivline på vejen til besparelser.

De første testkørsler på vejene finder sted næste år.

Projektet består, ud over Renault Trucks, af en række partnere som en del af Falcon-projektet (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption).

Speciel trailer

Målet er en markant forbedret aerodynamik i kombination med et forbedret brændstofforbrug, ved at introducere en geometrisk optimeret trailer. Udviklet af Fruehauf i samarbejde med Styl'Monde er denne "adaptive" trailer beregnet til, automatisk, at optimere dens form ved hjælp af et tomt lastrum, indbyggede styrings- og kommandosystem samt sensorer.

 

Trækkerens aerodynamik forbedres blandt andet via udskiftede sidespejle og en nydesignet a-stolpe, hvis design er resultatet af en ph.d.-afhandling fra Fluid og Acoustic Mechanics Laboratorium ved École Centrale de Lyon.

 

Luftstrømmen optimeres ved at udvide front og dørrammer og strømline hjuldækslerne. Større sidespoilere udarbejdes i et fleksibelt materiale af Polyrim ligesom sidedeflektorerne, der sikre en mere optimal overgang mellem trækker og trailer.

Lav rullemodstand

Ved langturskørsel udgør dækkets rullemodstand omkring 25 procent af brændstofforbruget. Michelin udvikler derfor dæk med lav rullemodstand til laboratoriekøretøjet – med integrerede og innovative teknologier. Renault Trucks og Michelin benytter samtidigt data fra sensorer, der er installeret i dækkene.

 

Dual-batterier giver vægtreduktion og forbedringer ved koldstart samt en forøget kapacitet og levetid.

Hele drivlinen optimeres via smøremidler med lav viskositet. Herudover testes to typer systemer til varmegenvinding, baseret på Rankines termodynamiske cyklus. Disse målinger udføres i fællesskab af Renault Trucks, Faurecia, IFPEN og Enogia.

Læst i alt:

18 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage