RenaultIconIcon

16. november 2018 - 02:10

Fra chauffør til land- og vognmand

Fra chauffør til land- og vognmand

Land- og vognmand Ole Velbæk, Esbjerg.

Fra chauffør til land- og vognmand

De fleste af Lundegaard Transports lastbiler kører med containere fra Esbjerg havn.

Af Redaktionen

16. november 2018 - 02:10

Vognmand Ole Velbæk siger "oui" til Renault.

 

De seneste to nye lastbiler hos Lundegaard Transport i Esbjerg indfrier forventningerne hos den 60-årige vognmand Ole Velbæk og hans 63-årige chauffør Anders Simmelsgaard.

Der er tale om to Renault Trucks T 480, hvoraf den ene blev erhvervet for godt et år siden, og har kørt cirka 140.000 kilometer, og den anden lidt færre kilometer.

 

Ferie-afløser

- De kører rigtig godt og tilbyder stor førerhuskomfort til chaufførerne, fortæller Ole Velbæk.

 

Han uddyber:

- Jeg var ikke nervøs ved investeringen, idet Renault Trucks familieskab med Volvo Trucks borger for produktkvaliteten, og man behøver blot at vende blikket mod resten af Europa, hvor der kører rigtig mange Renault-lastbiler. Personligt fik jeg syn for sagen, da jeg skulle afløse på den ene Renault-lastbil, fordi chaufføren skulle have ferie. Lastbilen kører formidabelt, og brændstoføkonomien overgår de øvrige lastbiler i vognparken.

Næsten 25 år Roland Munch

Oprindeligt var Ole Velbæk i næsten 25 år lastbilchauffør hos Roland Munch i Esbjerg i næsten 25 år. Men så blev han fritidslandmand.

Først med en mindre gård og i 2002 købte han Lundegaard og dertil hørende cirka 200 hektar landbrugsjord. Der var brug for at køre korn- og foderstoffer til og fra gården, og så blomstrede den gamle kærlighed til lastbiler op igen.

Lundegaard Transport første lastbil blev indkøbt i 2006, og i dag har virksomheden ti lastbiler i daglig drift. Opgaverne på Lundegaards mange hektar klares i dag af en maskinstation.

Container-kørsel

De fleste af Lundegaard Transports lastbiler kører med containere fra Esbjerg havn til forskellige destinationer i hele Danmark. Vognmand Ole Velbæk kører selv én af trækkerne og styrer firmaets kørsel fra førerhuset.

De sidste lastbiler, med tipsættevogne, kører blandt andet med korn- og foderstoffer, kartofler, sand, sten, grus og vejsalt i samarbejde med Møller Transport i Rødding.

Læst i alt:

68 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage