RenaultIconIcon

28. juni 2019 - 02:40

D Wide Z.E. til Lyon

D Wide Z.E. til Lyon
D Wide Z.E. til Lyon
D Wide Z.E. til Lyon

Af Redaktionen

28. juni 2019 - 02:40

Renault leverer ny elektrisk renovationsbil.

Renault Trucks’ adm. direktør Bruno Blin har netop leveret nøglerne til en 100 procent eldrevet renovationsbil til Thierry Philip, vicepræsident for Lyon Metropolen med ansvar for miljø og sundhed. Den for-producerede D Wide Z.E. er den første af Renault Trucks’ anden generation af eldrevne lastbiler, og bilen er produceret på fabrikken Blainville-Sur-Orne i Normandiet.

Renault Trucks hjælper dermed Lyon med byens planer for at investere i energivenlige renovationskøretøjer, og den nye D Wide Z.E. Nul-emissions kører nu i Lyon.

 

For Renault Trucks er elektromobilitet svaret på de luftkvalitets- og støjudfordringer, som vi oplever i bymæssige områder og et af svarene på af afhjælpe den globale CO2-forurening.

 

Bruno Blin:

- Elektromobilitet er hjertet i strategien for energivenlige tiltag, som vi har implementeret for at overholde EU-regulativer målrettet en signifikant reducering af CO2-udledningerne fra køretøjer over 16 tons.

Oplagt til renovationsbiler

Elektromobilitet er specielt velegnet til renovationsindsamling. I forbindelse med indsamling af affald er der mange stop og start – flere hundrede for hver indsamlingsrunde. Det resulterer i et højt brændstofforbrug og forøget støv- og partikeludledning sammen med bremsesystemet. Da eldrevne køretøjer primært benytter deres motorer til nedbremsning, reduceres brugen af bremser og relaterede udledninger. For en Euro 6 lastbil hænger partikeludledningerne sammen med slitage (på dæk og bremser). De udledninger er højere end udledninger, der måles ved brændstofforbruget.

Faun

Den 26 tons tunge Renault Trucks D Wide Z.E. er ombygget af Faun Environnement, der har koblet en hydraulisk pumpe til standardsammenkoblingen for at få strøm til systemet for affaldsopsamling. Faun Miljø optimerede både karrosseri og bruttovægt for at kompensere for batteriernes vægt. Opbygningsspecialisten har også ændret det hydrauliske kredsløb for at reducere støjniveauet og lydisoleret bagenden for at begrænse den støj, der opstår ved at affald falder ned i komprimatoren. De ændringer har reduceret støjniveauet med 3 decibel.

 

Den 100 procent eldrevne renovationsvogn, der betjenes af Lyon Metropolen, er den første forproducerede lastbil i Renault Trucks’ serie af elbiler. Bilen er udviklet med hjælp fra Fransk Miljø- og Energiforvaltningsagentur (ADEME). Renault Trucks’ eldrevne lastbiler, der ventes lanceret på markedet i slutningen af 2019, fremstilles på fabrikken Blainville-sur-Orne i Calvados, i Normandiet.

Læst i alt:

328 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage