Mig & Min BilIconIcon

12. januar 2018 - 02:50

Modvind og gnister ved Ishøj

Modvind og gnister ved Ishøj

US-style. Freddy Kæselev var, som tidligere nævnt, stor Mercedes-fan, og ’svagheden’ for amerikanske biler er tilsvarende markant. Hans Dodge RAM 3500, der teknisk set er en lille lastbil, købte han som ny i december 2015 hos truckforhandleren Western Hauler, Forth Worth i Texas.

Modvind og gnister ved Ishøj

Freddy Kæselev bemærker, at bilens 6,4 liter store 410 hestes V8-motor og drivlinje er overdimensioneret i forhold til bilens belastning. Udstyret inkluderer tachograf og fartskriver, og med fartbegrænseren på maks 88 km/t kører den ’24 mile per gallon, 19 med trailer’.

Modvind og gnister ved Ishøj

Gooseneck-trailer. Mr. Boo Boo's gooseneck-trailer, en specielt designet kopi af en PJ Trailer, er designet af Ebbe Engineering og bygget hos Oustrup Smedie på Falster.

Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj

Mr. Boo Boo nyder overblikket og den afdæmpede brummen fra den 6,4 liter store og 410 hestes V8-motor.

Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj
Modvind og gnister ved Ishøj

I baghaven holder dette køretøj - som taget ud af truckerfilmen Convoy med blandt andre Kris Kristofferson og Ali MacGraw.

Modvind og gnister ved Ishøj

Vognparken består også af en Dodge RAM 1500, mens der i privatgaragen holder en Chrysler 300 C og en Corvette C5 cabriolet. Her ses Freddy med sidstnævnte røde lyn, der luftes, når der er god plads på motorvejen.

Modvind og gnister ved Ishøj

Trods et par bump på vejen så holder Freddy Kæselev dampen og humøret oppe ved Ishøj.

Modvind og gnister ved Ishøj

Her leverer Freddy 5 tons kølemiddel til et nyt kølehus.

Af Claus Warncke

-

claus@dtmedier.dk

12. januar 2018 - 02:50

 Mr. Boo Boo ryster på hovedet over ’uforståeligt’ krav til vognmandstilladelse og nedsat lasteevne.

- Som jeg siger, vi taber ikke gnisten, men vi kan kvæles ved love og regler.

 

66-årige Freddy Kæselev, Nykøbing Falster, også kendt som vognmanden Mr. Boo Boo, har de seneste 17 år drevet FK Svejseudstyr ApS i Ishøj ved København. I cirka 22 foregående år var han selvstændig vognmand med kørsel i 37 lande, en tid hvor den garvede erhvervsmand oplevede ikke så lidt af hvert - på og uden for asfalten.

 

Krav om kursus

Alligevel er der et par væsentlige bump på vejen, der ærgrer Freddy Kæselev, selv om pillefyret på Baldersbækvej 38 ved Ishøj i dén grad holder kontoret lunt.

 

Det ene bump er Trafikstyrelsens krav om bestået kursus, før han får sin ønskede vognmandstilladelse.

- Jeg kan ikke få en vognmandstilladelse, fordi jeg ikke vil tage et tre-ugers kursus, selv om jeg ellers opfylder alle andre krav og har mange års erfaring. Får jeg en tilladelse, så kan jeg levere bedre service og tage kundernes små maskiner med retur, når jeg leverer industrigas, lyder det hen over formiddagskaffen i Ishøj.

Nedsat lasteevne

Den andet bump på Freddy Kæselevs vej er Færdselsstyrelsens afgørelse om, at lasteevnen på hans Dodge RAM er nedsat fra 2900 til 1500 kg. Selv om bilen som udgangspunkt har en tilladt totalvægt på 6,3 tons.

 

- Det betyder, at jeg skal køre to gange, hvis jeg får en ordre på 2500 kg. Altså udledes der mere CO2, forklarer manden, der er uddannet autoelektriker og dieselmekaniker.

 

Far var vognmand

- Biler har altid været min interesse, og jeg har altid været selvstændig. Min far, Oscar Jensen, var vognmand i Lindbjerg ved Ølgod. Han drev en lokal vognmandsforretning og en fabrik, der lavede formbrændsel, presset tørv, kaldet smuld. Han kørte også ud med købmandsvarer til bønderne og fik æg med retur. Da jeg overtog forretningen, blev den også kaldet Nul-Jensen & søn.

Læs hele historien om Mr. Boo Boo i den trykte udgave af Vognmandens Fagblad næste måned. Og hør, hvad DTL - Danske Vognmænd siger til Freddy Kæselevs ønske om lettere adgang til at genoptage sin status som vognmand.

 

Læst i alt:

610 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage