Mig & Min BilIconIcon

21. marts 2016 - 14:00

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Forsidefoto

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Det luftaffjedrede GigaSpace-førerhus med StyleLine-pakke er fabriksmalet i farven Andorit grå metallic. Dækkene sidder på Aloca Dura-Bright alufælge.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Vognmandsfirmaet råder over fire tanktrailere.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Nørager Mejeri er vognmandens største kunde.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste
Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Den friske kaffe er aldrig langt væk i Jann’s nye bil.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Den nye bil, finansieret via Nykredit Leasing, byder indenfor til en flot lys kabine med mørkt og lyst læder på stolene.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Stjerneklar detalje øverst i førerhuset, over øverste soveplads.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Ringvejens Autolak i Silkeborg står for de flotte stafferinger.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

3276/3273 Bag forlygterne med Bi-xenon-teknologi gemmer der sig en 15,6 liter slagvolumen stor 6-cylindret rækkemotor, der yder 625 hk. og 3000 Nm.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste
Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Bilen er opbygget hos Ejner Hessels opbyggerafdeling i Brande.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Bilen er monteret med hydraulikanlæg med omskifterventil for tanktrailerkørsel.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste
Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Jann’s nye ”roadstar” står flot med sit grå-røde look.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Stramt tysk design med lækker finish og højt til stjernen på loftets ”himmel”.

Jan Skov Hviid investerer i 1105 tyste tyske heste

Jann Skov Hviid, selvstændig vognmand siden 2004.

Af Claus Warncke

-

claus@dtmedier.dk

21. marts 2016 - 14:00

 

 

Artikel bragt i Trans Informs trykte magasinudgave i marts 2016:

 

Findes der noget bedre end at køre ind i foråret i en splinterny Mercedes-Benz Actros med 625 hk under førersædet?

Ja, skal de fleste vognmænd være helt ærlige, er der nok et par ting eller tre, der er skønnere. Men når nu foråret køres i møde, gør det nok ikke noget, at det sker i et par nye lastbiler.

 

Det er tilfældet for den midtjyske vognmand Jann Skov Hviid, indehaver af Midtjysk Tanktransport ApS, der netop nu kører rundt i én af sine to nye trækkere, en Mercedes-Benz Actros 2563 LS 6x2/4 TwinSteer, udstyret med blandt andet luftaffjedret GigaSpace-førerhus med udstyrspakken StyleLine.

Virksomhedens anden bil, en Actros 2548 LS 6x2/4 TwinSteer-trækker, kører alle ugens dage, primært af vognmandens to ansatte chauffører.

 

- Her i marts har jeg haft Nørager Mejeri som hovedkunde i to år, lyder det.

Overrasket

Kort forinden er vognmanden kørt ind på pladsen ved Nørager Mejeri, der producerer hvid ost i byen af samme navn, cirka 50 kilometer syd for Aalborg.

 

- Efter at jeg havde kørt som chauffør i nogle år, fik jeg den idé, at jeg ønskede at blive mere selvstændig. Men efter at jeg begyndte som selvstændig vognmand, blev jeg overrasket over, hvor hård branchen var, fortsætter Jann Skov Hviid.

Efter at han ”blev herre i eget hus” gik der fire år, før han begyndte at samarbejde med mejerier.

 

- Her forlanges der noget af mig, men jeg kan så tilsvarende også kræve noget af mine samarbejdspartnere. Her handler det meget om renlighed for at undgå forurening af lasten. Det handler blandt andet om kontrol, kontrol, kontrol. Der er ikke noget, der hedder ”det tror jeg nok”. Derfor har vi blandt andet været på kursus hos Kold College i Odense, så jeg og mine chauffører har helt styr på alle procedurer omkring kørslen for mejerierne.

Vognmanden lægger samtidigt stor vægt på, at kunderne er gode til at vende tilbage – en tæt dialog der er optimal i forhold til den løbende tilpasning af kørslen. Om fremtiden fortæller den nybagte Actros-ejer, at han gerne vil vokse med sine kunder – men ikke for enhver pris.

 

- Jeg sætter familien først. Var det ikke for min kone, så var jeg nok heller ikke fortsat som selvstændig. Derfor arbejder jeg også kun på hverdage og hver anden lørdag, mens tirsdag er kontordag.

Første Mercedes

Hidtil har vognmanden kørt i en enkelt DAF samt Scania og Volvo.

 

- Men efter at konsulent Kjeld Andersen flyttede til Mercedes (Ejner Hessel i Randers), fik han mig overtalt til at komme ned og prøve den nye Actros. Og hvilken harmoni mellem affjedring, førerhusmiljø og vejkontakt. Og så er automatgearet suverænt. Nu kører jeg 2,9 kilometer per liter, så langt har jeg aldrig før kørt.

 

Da de to nye biler forventes at køre omkring 100.000 kilometer årligt, tæller dieseløkonomien dermed ind som en væsentlig faktor.

 

- Det gælder om at spare på dråberne, blandt andet med en rolig kørestil. Jeg kører højst 84 kilometer i timen, lyder det, mens vognmanden i samme åndedrag roser sine to chauffører.

- Dygtige medarbejdere er meget vigtige, og det har jeg.

Mejerikørsel

Midtjysk Tanktransport udfører kører med alle former for flydende levnedsmidler og foderprodukter i Danmark. Specialist i transport inden for mejerikørsel med bl.a. valle, mælk og fløde

Forretningen sælger også valle (svinefoder) til landmænd.

Virksomhedens fire tanktrailere rummer op til 38 kubikmeter, fordelt på mellem tre og fem rum per trailer.

 

Fakta Jann Skov Hviid

Chauffør siden 1997, selvstændig siden 2004. Firmaet kører med to Mercedes-Benz Actros-trækkere, hver med to tilhørende tanktrailere. To ansatte chauffører søger for, at den ”lille” bil kører alle ugens dage, og vognmanden har fri hver anden weekend.

Født, opvokset og bosat i Hvam St., 9620 Aalestrup, 40 år 6. marts.

Jann’s 2563

Mercedes-Benz Actros 2563 LS 6x2/4 TwinSteer-trækker. Den 6-cylindrede rækkemotor på 15,6 liter slagvolumen (OM473) yder 625 HK og 3.000 Nm med tilhørende high-performance motorbremse med 475 kw bremsekraft.

 

Udstyret inkluderer bl.a. luftaffjedret GigaSpace-førerhus med StyleLine-pakke, fabriksmalet i Andorit grå metallic, Aloca Dura-Bright alufælge, forlygter med Bi-xenon, navigationsradio med Bluetooth, regnsensor inkl. kørelysautomatik, PPC – GPS-styret gearskifte.

 

Bilen leveres med fem FleetBoard-pakker, der er gratis for vognmanden i de første 12 måneder.

Komplet opbygning udført hos Ejner Hessels opbyggerafdeling i Brande, der har monteret hydraulikanlæg med omskifterventil for kørsel med tanktrailere. Ringvejens Autolak i Silkeborg har lavet stafferinger.

Chaufførernes 2548

Mercedes-Benz Actros 2548 LS 6x2/4 TwinSteer-trækker.

 

Udstyret med bl.a. luftaffjedret og 2,3 meter bredt ClassicSpace L-førerhus, 17 cm. høj motortunnel for lavere monteret førerhuset og bedre indstigningsforhold ved kørsel med flere daglige stop (hos landmænd).

 

Kraftudtag med hydraulik til tankvognskørsel, automatisk klimaanlæg, restvarmefunktion, bakalarm, forlygter med bi-xenon, regnsensor inkl. kørelysautomatik, køleskab under seng, radio med bluetooth, high performance motorbremse med 400 KW bremseeffekt, fem FleetBoard-pakker, der er gratis de første 12 måneder.

Kjeld T. Andersen, Ejner Hessel A/S i Randers, står for salg og levering af de nye trækkere.

Læst i alt:

3062 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage