LastbilerIconIcon

11. januar 2019 - 02:20

Scania igen nummer ét

Scania igen nummer ét

To af Scanias mange nye lastbiler sidste år kørte af sted til Peter Juel Kran- og Specialtransport, Odense. Før jul modtog firmaet to styk custom-made Scania fra den nye lastbilgeneration – en 4-akslet kranbil og en 3-akslet trækker. Kranbilen, en Scania P 500 8x4, er opbygget med en Fassi 1150RA.2.28 kran med fly-jib L616JDP og 8+6 udskud. Totalhøjden på kranen er 3,35 m, mens højden er 3,25 m, når den er sænket i luftaffjedringen.

Scania igen nummer ét

Den anden Scania er en skræddersyet R 580 6x4 trækker, godkendt til 150 tons totalvægt. Bilen er fra fabrik specialbestilt med kort akselafstand, så den nemt kan manøvreres, hvor pladsen er trang. Den korte akselafstand har medført, at brændstoftanken er blevet kortet op, og AdBlue-tanken er flyttet til venstre side, så der er plads til hydraulikanlægget i højre side. Det specielle ved hydraulikanlægget er, at det er bygget med flow-begrænser for kørsel med blokvogn og kan indstilles til næsten alle slags tryk.

Scania igen nummer ét
Scania igen nummer ét

Af Redaktionen

11. januar 2019 - 02:20

Med 1337 solgte lastbiler blev Scania sidste år nr. ét på det danske marked.

Efter at ærkerivalen Volvo i nogle år har parkeret solidt på toppen af salgslisten på det danske marked, blev Scania sidste år igen det bedst sælgende lastbilmærke i Danmark.

Selv om Scania sidste år kun leveret lastbiler i én vægtklasse – over 15 tons totalvægt - til de danske vognmænd, så lykkedes det Scania at sælge hele 1337 nye lastbiler med danske nummerplader sidste år.

 

Dermed er mærket med hovedsæde i svenske Södertälje syd for Stockholm igen det bedst sælgende lastbilmærke i Danmark, efter at ærkerivalen Volvo har været parkeret på tronen nogle år.

 

Sidste år solgte Volvo således 1203 nye biler i den tungeste vægtklasse, over 15 tons totalvægt. MAN og Mercedes-Benz fulgte efter med henholdsvis 800 og 747, fulgt af DAF og Iveco med 305 og 114 nye biler.

Renault, Dennis Eagle og Rosenbauer slutter salgslisten med henholdsvis 94, 3 og 1 biler – og et totalsalg for klassen på 4606 nye biler.

Mercedes og MAN

MAN kører sig flot ind på en 3. plads – foran den tyske ærkerival Mercedes-Benz, der dog tager revanche, når det gælder salget i mellemklassen, biler mellem 10 og 15 tons totalvægt.

Her topper Mercedes-Benz salget med 69 biler foran MAN på 2. pladsen med 44 biler. Volvo og Iveco deler 3. pladsen med 24 solgte biler, mens DAF og Ravo følger efter med henholdsvis 11 og 2 biler.

 

I alt er der således solgt 174 biler i klassen sidste år.

De ’små’

I den lille vægtklasse mellem 3,5 og 10 tons totalvægt er det fortsat suveræne Iveco og Mercedes-Benz, der regerer med henholdsvis 95 og 54 solgte biler af klassens totalsalg på 213 biler sidste år. MAN solgte 11 i denne klasse og Volvo blot én ny bil.

Dermed er det fortsat Mercedes-Benz, der er landets 3. største lastbilmærke med et salg på 870 nye biler, blot 15 flere end MAN.

 

Totalsalg som i 2017

Det totale salg af nye lastbiler sidste år - 4.993 styk - lastbiler ligger næsten fuldstændig på linje med de 4.999 lastbiler, der blev solgt i 2017.

 

De Danske Bilimportører konkluderer, at ”lastbilsalget er stabilt på et meget højt niveau, et niveau hvor det har ligget de seneste 4-5 år. Den vigende tendens de seneste måneder er et naturligt sæsonudsving.”

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen:

- Årets lastbilsalg er på et meget stabilt og utrolig højt niveau, så vi er bestemt tilfredse med det flotte slutresultat hos De Danske Bilimportører. Vi forventer ligeledes, at året starter ligeså fint ud, som det forgangne sluttede, da der er stor interesse og behov for løbende at udskifte lastbilparken til de mest effektive og moderne teknologier, der passer til kørselsbehovet for vognmændene.

 

Forventninger til 2019

Gunni Mikkelsen:

- Hos De Danske Bilimportører har vi generelt set positive forventninger til 2019. Vi tror på et bilsalg, der kommer til at være på stort set samme niveau som 2018 – måske med et minimalt fald grundet de økonomiske forudsigelser for væksten i Danmark, der peger en lille smule nedad fremadrettet. Dog forventer vi stadig, at interessen for at anskaffe sig en ny og bedre bil fortsætter og vi forventer ligeledes, at den seneste tids store fokus på klima og miljø, vil påvirke danskerne til at vælge både nye og grønnere biler. Med grønnere biler menes både de helt eller delvis elektrificerede, men også nye konventionelle biler, hvis krav til brændstoføkonomi og luftforurening hele tiden strammes og udvikles til det bedre.                              

Læst i alt:

98 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage