KranerIconIcon

15. februar 2019 - 02:15

Palfinger-kraner til Greve

Palfinger-kraner til Greve

PK 135.002 TEC 7 PJ190 er én af efterhånden mange af sin type, der er leveret i Danmark.

Palfinger-kraner til Greve

PK 27.001-EH afløser en tilsvarende kranbil. Den nye leverer hovedsagelig containerkørsel og grab-arbejde.

Af Redaktionen

15. februar 2019 - 02:15

To styk nye Scania-biler, monteret med Palfinger-kraner.

Karl Thygesen & Søn ApS i Greve har modtaget endnu to nye lastbilmonterede kraner fra Palfinger.  En PK 135.002 TEC7 PJ190E og en PK 27.001-EH-E, begge monteret på chassiser leveret fra Scania Danmark.

Kranerne er opbygget hos Palfingers eget opbyggerfirma Palfinger Mounting Competence Center (MCC) i Lengau, Østrig.

 

PK 135.002 TEC7 PJ190E er den første af sin type, der leveres på Sjælland. Den nye kran er spækket med avanceret udstyr, herunder Palfingers P-Fold system, der hjælper ved ud- og indpakning af kranen. Desuden overvåger sensoren Load-Iam køretøjets hældning, så der opnås optimal stabilitet og dermed maksimal kapacitet under alle forhold.

Wirespil

Herudover er kranen udstyret med wirespil med RTC (Rope Traction Control), der automatisk regulerer spillets wire ved sammen- og udpakning af kranen, samt med SRC (Synchronized Rope Control), der holder wire-krogen i præcis samme afstand til udløbsblokken.

 

Begge systemer giver operatøren de bedste muligheder, når arbejdet lettest udføres med spil. En anden nyttig facilitet er fly-jibben PJ190E, der giver kranen et yderligere hydraulisk udlæg på 12,7 meter, så rækkevidden når ud på knap 32 meter.

Desuden leveres kranen med Palfingers seneste nyhed, en PJM020 (mekanisk fly-jib), der giver et ekstra udlæg på 5,5 meter. Jibben monteres direkte på kranens MFA koblingssystem, et mekanisk lynkoblingssystem, der letter skiftet mellem de forskellige værktøjer, som kranen er udstyret med.

 

Brian Sørensen, der er chauffør på bilen, har fået en grundig instruktion hos Palfinger i betjeningen af den nye kran.

- Nu kan jeg udføre kranarbejde, som jeg ikke før troede var muligt, lyder det fra chaufføren.

 

Den nye kran afløser en Effer 1750.

Kran og kroghejs

Karl Thygesen & Søns anden nye Scania-monterede kran, model PK 27.001-EH-E, suppleres med et Palfinger-kroghejs, model CHS T22A. Det 22 tons kraftige kroghejs er udstyret med Palfinger’s radiostyringssystem PAD Control.

 

Den radiostyrede kran har et løftemoment på 24,4 tonsmeter og et maksimalt hydraulisk udlæg på 16,9 meter. Køretøjet afløser en tilsvarende kranbil, og kører hovedsagelig containerkørsel og grab-arbejde.

 

Alle Palfinger’s kraner er udstyret med HPSC – 100 procent fuldautomatisk stabilitetsovervågning, hvor kranens kapacitet beregnes algoritmisk i forhold til støttebenenes individuelle udlæg.

Historie

Karl Thygesen & Søn ApS blev stiftet af Karl Thygesen i midten af 1950´erne. De første opgaver bestod i transport af materialer for lokale håndværkere. Siden er der investeret i flere nye kran- og tipbiler, og i dag har virksomheden 20 ansatte og 10 lastbilkraner i vognparken, der også består af mobilkraner og mobile tårnkraner.

Læst i alt:

142 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage