JuraIconIcon

5. juni 2018 - 02:00

Nu mere fair sanktioner

Nu mere fair sanktioner

Erik Østergaard. Foto: Marie Gjedsted

Af Redaktionen

5. juni 2018 - 02:00

Nye og mere fair sanktioner i kraft på køre- og hviletidsområdet.

 

Fredag 1. juni trådte nye sanktionsregler på køre- og hviletidsområdet i kraft.

Det sker som et led i en ændring af færdselsloven, som Folketinget tidligere har vedtaget, meddeler Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Lovændringen betyder, at overtrædelse af reglerne på køre- og hviletidsområdet ’honoreres’ mere proportionelt, og at der indføres et nyt system for frakendelse af førerretten for store køretøjer.

 

 

Opgør

Erik Østergaard, adm. direktør i DTL – Danske Vognmænd:

- Nu kan der endelig komme et opgør med alle de uafgjorte gamle bøde- og frakendelsessager, der ligger og samler støv på anklagemyndighedernes borde, og som har karakter af bagatelsager. Loven har haft særdeles stor bevågenhed hos branchen og folketingspolitikerne, men sagen er blevet syltet gennem tiden på grund af praktiske vanskeligheder med teknikken hos myndighederne.

 

Byretssager på hold

Erik Østergaard peger på, at der ved flere byretter rundt om i landet har verseret sager, hvor dommeren har studset over, at sagen skal fremmes efter gamle sanktionsregler, når nu Folketinget har vedtaget nye regler på området.

Sager, som blandt andet er kørt af DTL’s samarbejdspartner Forman Advokater, der den ene gang efter den anden har måttet lægge arm med dommerne og få sat sagerne i bero, indtil myndighederne fik gjort sig færdige til at administrere den nye praksis fastlagt af Folketinget.

 

– Det måtte vi som organisationer – og ikke mindst virksomhederne – desværre leve med i næsten et år, siger en tilfreds DTL-direktør.

Proportionalitet giver mening

Loven, vedtaget af Folketinget før sommerferien 2017, ønsker at sikre et mere proportionalt sanktionssystem, hvor bagatelagtige fejl straffes mildere, og bevidst snyd straffes hårdere. Og det er netop proportionalitet kombineret med hård sanktion for snyd og bedrag, der er så vigtig at få ind i køre- og hviletidssystemet, mener DTL-direktøren:

 

- Skal reglerne give mening for den enkelte chauffør og vognmand, så skal de opleve, at fejl og forglemmelser, der ikke har sikkerhedsmæssig betydning, ikke betyder, at gulvtæppet rives væk under én. Men de skal også opleve, at der bliver slået så hårdt ned på bevidste omgåelser af reglerne, at man hurtigt kan være færdig i branchen. Det bliver sat i værk nu.

Bevarer tilknytning

De nye sanktionsregler gør op med det hidtidige frakendelsessystem, så der alene sker frakendelse af kørekortet til de typer af kørekortkategorier, som køre- og hviletidsbestemmelserne i udgangspunktet gælder for – nemlig de tunge køretøjer.

 

En samlet branche har tidligere peget på, at det giver mening, at den ansatte i stor udstrækning vil kunne bevare sin tilknytning til arbejdsmarkedet, ligesom virksomhederne fortsat vil kunne anvende den ansatte – blot til nogle andre typer opgaver. Dette er en væsentlig faktor i fremtiden, hvor chaufførmangel vil blive en endnu større udfordring.

Læst i alt:

837 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage