JuraIconIcon

22. maj 2018 - 02:00

- 41 år som selvstændig bør give dispensation

- 41 år som selvstændig bør give dispensation
- 41 år som selvstændig bør give dispensation
- 41 år som selvstændig bør give dispensation

Af Claus Warncke

-

claus@dtmedier.dk

22. maj 2018 - 02:00

Vognmandstilladelse: Selvstændig siden 1977, herunder 22 år som vognmand, peger på EU-forordning som genvej.

- En kontordame, der aldrig har siddet i en lastbil, kan tage et vognmandskursus og kort efter åbne egen vognmandsforretning. Uden at hun har den mindste erfaring med lastbiler og transportbranchen i øvrigt. Jeg har været selvstændig siden 1977, her af 22 år som vognmand, hvor jeg blandt andet har kørt i 37 lande. Bruger man sin sunde fornuft, så er det klart, at der bør være mulighed for, at sådan én som mig kan få en ny vognmandstilladelse, uden at jeg skal gennemføre et egentligt kursus eller aflægge en prøve, så jeg kan køre varer for fremmed regning. I øvrigt med min virksomheds eneste lastbil.

 

Freddy Kæselev, Nykøbing Falster, har de seneste godt 17 år været indehaver af FK Svejseudstyr ApS i Ishøj ved København. Og han kæmper fortsat for, at han – og andre med en lignende erhvervsprofil – får mulighed for at bruge deres erfaring fra transportbranchen til lettere at få en ny vognmandstilladelse.

EU-forordning

Vognmandens Fagblad har tidligere omtalt Freddy Kæselevs ønske om lettere adgang til titlen som vognmand. Nu peger han på EU-forordning nummer 1071 / 2009, der faktisk giver de enkelte EU-lande mulighed for at dispensere fra kravet om en bestået prøve – før udstedelsen af en vognmandstilladelse.

 

I forordningens Artikel 9 står der således:

”Medlemsstaterne kan fritage personer, der kan dokumentere, at de i de sidste ti år forud for 4. december 2009 vedvarende har ledet en virksomhed, der udfører godskørsel eller buskørsel i en eller flere medlemsstater, fra den prøve, som er omhandlet i artikel 8, stk. 1.”

Et krav som Freddy Kæselev altså ikke opfylder.

Konkurs – alligevel

- En del af dem der i de senere år har gennemført et vognmandskursus, og fået en vognmandstilladelse, er siden gået konkurs. Jeg har en sund forretning med en god økonomi, og jeg ønsker kun at få en vognmandstilladelse, der handler om en forretning med en enkelt lastbil. Jeg har i øvrigt det nyeste nye i forhold til tachograf udstyr i min lille lastbil, tilføjer han.

 

Over 3500 kg. – masser af krav

Kæselev fortsætter:

- Er det sådan, at hvis man ønsker et vogntog over 3500 kg. til erhverv (bare firmakørsel), så skal der et Virksomhedskort, Førerkort, EU-bevis til, køretøjet skal have digital tachograf med GPS plus ekstra kontrol og kontrolaflæsning. Selv om bilen kun kører 15.000 til 20.000 kilometer om året og intet har med godskørsel for fremmed regning at gøre. Her har man ikke tænkt tanken til ende om, hvilke problemer det giver.

Disruption

Freddy Kæselev peger på et møde i Ringsted med statsminister Lars Lykke og bankdirektør Thomas Borg, Danske Bank.

- Jeg var spændt på, hvad det gik ud på. Emnet var ’Er du klar til fremtiden’, og jeg troede, at det drejede sig om virksomheder, og hvad de skulle gøre. Men her var det mere it og dårlige signalforhold i Dianalund. Jeg læste senere, at disruption også kan være en virksomhed, der gennem innovation og nye produkter og services undergraver eller nedbryder en eksisterende branches typiske forretningsmodel. Derfor tænkte jeg, at jeg søger om at få min gamle vognmandstilladelse igen. Det giver et ben mere at stå på.

Læst i alt:

325 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage