ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransportIconIcon

22. februar 2019 - 02:40

ITD også tilfreds med EU’s nye CO2-krav

ITD også tilfreds med EU’s nye CO2-krav

Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD.

Af Redaktionen

22. februar 2019 - 02:40

Ny EU-aftale meget positiv, melder ITD.

Den første aftale mellem EU-landene og Europa-Parlamentet, der stiller krav til udledningen af CO2 fra nye lastbiler, er meget positiv og et vigtigt led i bestræbelserne på at mindske emissionerne fra transportsektoren, mener brancheorganisationen ITD.

 

De nye CO2-krav betyder, at nye lastbiler skal reducere drivhusgasudledningen med 15 procent i 2025 og med 30 procent i 2030 i forhold til værdierne i 2019. ITD er overordnet tilfreds med det endelige resultat af forhandlingerne, som foreningen ser som et vigtigt skridt i bestræbelserne på at mindske CO2-udledningen fra den tunge vejgodstransport.

Meget positivt

Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD:

- Det er meget positivt, at det nu er lykkedes at nå frem til en aftale, som både tager hensyn til klimaet, og som samtidig respekterer de danske transportvirksomheders konkurrenceevne i et presset europæisk marked. Der er naturligvis altid et par småknaster, som vi gerne havde set landet anderledes. Eksempelvis havde vi gerne set, at man havde beholdt 2030-målsætningen som vejledende for løbende at sikre, at den teknologiske udvikling nu også kan følge med kravene. Men overordnet set er vi ganske godt tilfredse med udfaldet af forhandlingerne.

 

Ifølge ITD er transport- og logistikbranchens klimaudfordringer et fælles europæisk problem, som kræver fælles europæiske løsninger. Derfor har organisationen fra begyndelsen været aktivt involveret i bestræbelserne på at finde et holdbart kompromis.  

Fair balance

- For os har det hele tiden været afgørende, at der er fair balance mellem meromkostninger for lastbilproducenterne og brændstofbesparelserne forbundet med standarderne, så udviklingen af effektive køretøjer på sigt kan bidrage positivt til både klimaet og økonomien i den enkelte transportvirksomhed, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD’s politiske konsulent tilføjer:

- Derudover har vi også løbende påtalt, at man skal passe på med at stirre sig blind på den enkelte lastbils brændstofforbrug på tværs af de forskellige klasser, men derimod rette fokus mod hvor meget gods, der transporteres i forhold til det aktuelle forbrug. Vi har i Skandinavien meget positive erfaringer med højkapacitetsvogntog, herunder modulvogntog. Det er vigtigt, at standarderne ikke kommer til at påvirke den udvikling negativt.

Skal godkendes

Næste skridt er, at aftalen formelt skal godkendes i Europa-Parlamentet og af de enkelte medlemslande. Det forventes at ske i løbet af de kommende måneder. Aftalen skal efter planen evalueres i 2020.

Læst i alt:

116 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage