DTL - Danske VognmændIconIcon

1. februar 2019 - 02:40

Mange ønsker i specialforening

Mange ønsker i specialforening

Af Claus Warncke

-

claus@dtmedier.dk

1. februar 2019 - 02:40

Netværk for kran- og blokvognskørsel ønsker blandt andet forhøjet totalvægt.

På årsmødet hos Kran-Blok Erfa, DTL – Danske vognmænds specialforening for vognmænd med kran- og/ eller blokvognskørsel, noterede afgående formand Michael Mangelsen nogle af foreningens mange ønsker.

 

- For eksempel vil vi arbejde videre med forslaget om, at 3- og 4-akslede krantrækkere skal kunne køre med standardtrailere. Det skal ikke mindst ses i lyset af, at Sverige har 24 meter for sættevognstog, Finland lige er gået op til 23 meter, og at der i visse andre sydlige lande - under særlige regler – køres op til 18 meter, lød det blandt andet fra Michael Mangelsen.

Højere totalvægt

Ligeledes ser netværket også gerne en højere totalvægt for 4-akslede lastvogne til 35 – 36 ton, som i visse nabolande, og en forhøjelse af totalvægten fra 32 til 42 ton for femakslede lastvogne.

Som argument for sidstnævnte ønsker peger Michael Mangelsen på, at det vil kunne hjælpe mange af de vognmænd og chauffører, der kører med store kraner samt ved bygge- og anlægskørsel i byer.  

 

Hurtigere udbredelse af det digitale kort (Vejdirektoratet) og en effektivisering af ansøgningsproceduren for særtransporttilladelser, gerne med en webbaseret ansøgningsløsning som i eksempelvis Sverige, er nogle af Kran-Blok Erfas andre ønsker.

Ny formand

Netværkets styregruppe fordeler på et kommende møde de enkelte poster, herunder valg af ny formand, efter at den hidtidige formand Michael Mangelsen trak sig på årsmødet lørdag 26. januar i Odense

 

På årsmødet var styregruppens Mark Kristensen og formanden Michael Mangelsen på valg.

Mark Kristensen blev genvalgt, mens Michael Mangelsen - efter to års medlemskab af styregruppen - ikke ønskede at genopstille. I stedet blev Aleks Frank, Redning Danmark Fredericia A/S, valgt ind i gruppen.

Styrket netværk

Blandt suppleanterne til styregruppen skete der også ændringer. Jens Johannesen ønskede ikke at genopstille, mens Aleks Frank, der hidtil havde haft en suppleantpost, som nævnt blev valgt ind i styregruppen.

Nye suppleanter er Bo Anker Schou fra BAS Kraner, Odense, og Jan Petersen, Easy Transport, Holbæk.

 

Med Jan Petersens indtræden som suppleant i DTL Kran Blok Erfas styregruppe, og Aleks Franks indtræden i styregruppen, står netværket nu styrket inden for både kraner, særtransporter, følgebiler og bjærgning.

 

Styregruppen består herefter af Aleks Frank, Redning Danmark Fredericia A/S, Jan Kjelgaard, AVAS Aalborg, Jesper Thorning, DSV Transport A/S, Roskilde, Mark Kristensen, Tage Kristensen A/S, Hanstholm, og Morgen Gade, Knud Gade A/S Vejle.

Suppleanter er Bo Anker Schou, BAS Kraner ApS, Odense, Jan Petersen, Easy Transport, Holbæk, og Peter Fredslund Nedergaard, Vognmand Bomholt A/S, Brabrand.

Læst i alt:

81 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage