DAFIconIcon

22. marts 2019 - 02:10

Hollandsk Norges-bil, dansk vognmand

Hollandsk Norges-bil, dansk vognmand

Tønder Handel & Transport er en lille virksomhed, som drives af Morten Mortensen og hans far Jens Mortensen. THT beskæftiger fire egne og 10-15 indlejede lastbiler.

Hollandsk Norges-bil, dansk vognmand

Chauffør Frank Jensen har haft stor indflydelse på indretningen af førerhuset, der er plysset af BJ Autopolstring i Padborg og udrustet med TV, kaffemaskine samt andet fra DAF’s lange liste af fabriksmonteret komfort- og sikkerhedsudstyr.

Hollandsk Norges-bil, dansk vognmand

ESA Trucks salgskonsulent Kim Lassen ståer for handlen, der omfatter en komplet service- og reparationsaftale, inkl. alt fra drivline til baglygtepærer.

Hollandsk Norges-bil, dansk vognmand

Vognmand Morten Mortensen forventer, at den nye Norgesbil kører ca. 150.000 km om året de næste fem år, hvilket service- og reparationsaftalen er skræddersyet til efter. Dermed har Tønder Handel & Transport maksimal tryghed og fuldt overblik over driftsomkostningerne - også efter garantiperioden på tre år/500.000 km, som er standard på alle nye DAF i Danmark.

Hollandsk Norges-bil, dansk vognmand

Af Redaktionen

22. marts 2019 - 02:10

DAF XF 530 til Tønder Handel & Transport, THT.

Mange danske vognmænd, der kører fast på Norge, vælger svenske lastbiler - af hensyn til de to mærkers udbyggede servicenetværk nordpå.

 

Vognmandsforretningen Tønder Handel & Transport, THT, tænker anderledes, ”for hvorfor ikke investere i et driftssikkert lastbilmærke med god brændstoføkonomi, der ikke har brug for at køre på værksted i tide og utide…”

THT har derfor modtaget endnu en DAF fra ESA Trucks Danmark i Kolding.

 

Godt udstyret

Den nye DAF XF 530 FTS 6x2, en 3-akslet trækker med tvillingmonteret bogie, kører nu Norges-kørsel for det velkendte speditionsfirma Håkull. Bilen har fået monteret automatiske snekæder fra OnSpot, der supplerer de lovpligtige snekæder, som bilen også medbringer på turene til Norge.

 

Bag på førerhuset har THT’s chauffør Frank Jensen fået monteret ekstra bagudvendte arbejdslygter, der kan trækkes ud til siderne og lyse skråt nedad, så chaufføren kan holde øje med snekæderne på bogien under kørslen.

 

Resten af bilen er også opbygget og specificeret med tanke på praktiske løsninger og effektivitet. Heldækkende sideskørter og alu-dørk samt høj galge, AdBlue-tank under førerhuset, ophæng til snekæder og batterier i bageste overhæng med strømudtag vidner om, at den nye DAF er et effektivt arbejdsredskab.

2600 Nm

Paccars MX13-motor, der leverer 530 hk/2.600 Nm i kombination med den 12-trin store ZF TraXon-gearkasse med fuldautomatisk skiftefunktion, sørger for, at bilen også kommer fremad og opad de krævende norske landeveje.

 

Når det bliver glat, bidrager den ubegrænsede vægtoverføring fra bogie- til trækakslen også til bedre fremkommelighed, og det samme gør muligheden for uafhængigt at hæve og sænke den forreste og bageste aksel på den nye Schmitz-trailer, som THT fik leveret samtidig med den nye trækker.

Læst i alt:

431 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage