BrændstofIconIcon

8. november 2019 - 02:43

Scania: Merpris på HVO-diesel betyder ganske lidt

Scania: Merpris på HVO-diesel betyder ganske lidt

Den nye HVO-tank hos Scania Danmark i Ishøj.

Af Redaktionen

8. november 2019 - 02:43

Ishøj: Op til 90 procent CO2-reduktion i forhold til almindelig diesel.

Den netop åbnede HVO-dieseltank hos Scania Danmark i Ishøj skal blandt andet ses som en del af Scanias bæredygtige transformation som organisation – i mærkets produkter, services, aktiviteter og ’fodprint.’

 

En vigtig del af strategien om at gå forrest mod et grønnere transportsystem er, at vi supporterer vores kunder med information og tilgængelighed af alternative brændstoffer til fossil diesel, lyder det blandt andet fra Scania, der tirsdag i denne uge åbnede Danmarks første HVO-tank hos Scania i Ishøj.

Grønnere diesel-alternativ

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) er et fuldstændigt fornybart diesel-alternativ, som typisk baseres på fedtaffald eller restprodukter fra blandt andet skov- og fødevareindustrien og kan spare op til 70 procent CO2. Brændstoffet har ydermere potentiale til at nå 90 procent CO2-reduktion set i forhold til fossil diesel. Bio100 HVO Diesel fra YX Erhverv er ikke baseret på palmeolie eller restaffald af palmeolie, idet skovrydning og afbrænding af tørv ofte er gået forud for palmeolie-produktion.

 

Alle Scania lastbiler kan uden tekniske opdateringer køre på HVO. Trods en merpris på 5 kroner eks. moms, bliver slutproduktets merpris marginalt, da transporten af varer i sidste ende udgør en ganske lille del af varens totalpris.

Få ører eller kr. ekstra

- Som eksempel vil en rulle kiks i supermarkedet typisk stige med et par øre, hvis den er distribueret med HVO – altså en promille-stigning. En reel transportydelse som for eksempel udbringning og afhentning af en affaldscontainer vil stige med ca. 30 kroner, hvilket udgør bare 1,5 procent klimatillæg, idet en sådan container koster 2.000, udtaler Anton Freiesleben, salgsdirektør for lastbiler i Scania Danmark.

 

Han tilføjer:

- Det fine ved HVO er således, at transportøren uden ekstra investering i nyt materiel kan tilbyde en klimavenlig transport og kun indkøbe den HVO-mængde, der svarer til det antal klimavenlige transporter, deres kunder har bestilt hos dem. Lastbilerne kan køre på 100 procent HVO, ligesom det kan blendes med almindelig diesel. Derudover har HVO tilmed bedre kuldeegenskaber end almindelig diesel, slutter Anton Freiesleben.

Læst i alt:

32 gange

|

Læses i øjeblikket af:

1

Kommentar

Mest læste i dag

Mest læste de sidste 7 dage